Pesan seorang Guru :

"Jika sekadar sampai pada kulit sahaja tanpa "roh" silat yang sejati ia tidak layak menerima warisan pusaka. Jika diterima juga ia dianggap perampas kerana tidak mempunyai peribadi amanah. Bila sudah ada amanah dan peribadi keimanan yang sejati barulah ia layak menjadi GURU. Jika tidak maka guru itu ibarat kencing berdiri, murid kencing berlari. Pelajar dengan guru demikian bermakna seseorang itu akan menjadi bertambah jahat, bongkak dan sombong. Sebaliknya guru yang sebenar guru (murshid) mempunyai telatah dan peribadi yang tinggi, boleh memimpin ke jalan yang diredhai Allah".

Tuesday, February 17, 2015

keling pembelot punya pasal

Ini ada sebuah cerita sejarah yang ramai orang tak tahu…. Orang2 Melayu patut ambil tahu khususnya ahli silat cekak.. tapi kalau tak nak baca di sini nak buat apa kan… maka rugilah memperjuangkan silat cekak tapi tak tahu asal dan usulnya serta kisah yang lampau….

Oh ya… ketua penerangan dan guru silat cekak kalau nak ceduk cerita ni pun no hal…. Buat modal temberang ahli-ahli…. Banyak juga hasil kajian orang-orang lama terdahulu yang otai2 dalam persatuan ini sekarang buat modal…

Begini kisahnya….

Kisahnya berlaku zaman Panglima Ismail…. Panglima ini terpaksa bersabung nyawa beserta para hulubalang Melayu lainnya mempertahankan bumi Kedah atas angkara KELING pembelot…. KELING pembelot…. KELING pembelot….

Panglima Ismail…. Tahu ke sapa dia ni sebenarnya? Tahu ke wahai ketua penerangan panglima Ismail ini anak siapa? Asal dari Mana? Tahu. Tahu. tahu?

Pastinya tak tahu kan… itu lah orang2 hebat dalam silat cekak… hebat tempit sana sini tapi tak nak tengok sejarah ke belakang apa yang sebenarnya terjadi…

Ok lah… kita sambung cerita ni…

Pada satu hari dalam tahun 1821, di pelabuhan Kuala Kedah… angkatan Thai Buddha menyerang Kota Kuala Kedah sehinggakan ramai pembesar Kedah dan rakyatnya terkorban…. Sungguh sedih peristiwa ini…



Tetapi hairankan? Kedah sebuah negara tua yang ramai panglima hebat2 boleh tewas secara terhina dalam serangan ini…

Ahli silat cekak nak tahu ke apa yang sebenarnya terjadi sehingga orang Melayu ditikam, dipancung dan disembelih hidup2 oleh angkatan Thai Buddha ni….
Semuanya atas angkara KELING pembelot…. KELING pembelot…. KELING pembelot….

KELING jadi pembelot dan ramai rakyat KEDAH mati…. Dan sekarang silat cekak yang asal hak hulubalang Melayu KEDAH angkat pula Guru dari bangsa KELING pembelot… Memang ahli silat cekak ni buta sejarah, sempit akal dan sombong, perasan tahu tapi malas nak kaji…. Opppp! jika rasa cerita KELING pembelot ni bohong, tipu atau temberang sahaja…. Buat la kajian… pergilah cek dengan ahli-ahli sejarah Kedah yang masih ada sekarang ini.

Mereka terutamanya orang KEDAH yang tahu sejarah ini tak akan sama sekali bertuankan KELING… Jenis bangsa yang memgakibatkan nenek moyang mereka ramai terkorban….

Alahai… kesian ahli silat cekak, silat usul asal dari KEDAH bergurukan jenis bangsa KELING pembelot…. Kesian. Kesian. Kesian sungguh2 bagi mereka yang buta. Buta. Buta.

Kesian kan?

Nak tahu ke macam mana yang dikatakan KELING pembelot?

Sudah pasti ahli silat cekak yang sombong bodoh tak nak ambil pot kan? Sebab sombong bodoh… tapi kesian punya hal…. Mari kita sambung cerita ini…

Orang Keling ini memang terkenal berdagang di negeri Kedah… walaupun pada masa itu port Melaka merupakan port utama di rantau ini tetapi ramai juga orang Keling singgah di Kedah sebab ada kisah hubungan dengan Sultan Muhammad Jiwa…. Tahu ke ahli silat cekak siapa Sultan Muhammad Jiwa itu? Tahu ke? Ish.. Ish…Ish.. ahli silat cekak ni banyak sangat tak tahu… tapi dok heboh macam tahu sangat sejarah berkaitan silat yang mereka perjuangkan…

Kenal Sheikh Abdul Jalil? Sultan Muhammad Jiwa ni adalah anak murid beliau lah… (la jangan pula kata Sheikh Abdul Jalil ini orang India pulak…) Tak tahu sejarah tu…… oiii banyak sungguh nak cerita ni kalau nak kait semua tokoh2 yang bersangkutan dengan perjuangan silat cekak… macam ni la… lain kali kami sambung satu bab ke satu bab agar ahli silat cekak clear sikit otak yang berserabut tu… paham sikit sejarah untuk kenal siapa kita sebelum ini terutama bab guru2 silat cekak yang terdahulu….

Atau saranan terbaik… pergi la tanya ketua penerangan dan guru silat tu yang konon tau semua bab silat ni…

Satu je soalan dulu…. Panglima Ismail ini bin apa? Anak siapa? Lepas tu tanya pula semua guru2 silat cekak ini bin apa dan anak siapa?

Ok lah dulu, penat nak menaip banyak2 ni… nanti kami sambung kenapa KELING pembelot punya pasal sehingga ramai sungguh orang2 Melayu Kedah mati secara terhina….

………….


Akan bersambung….

2 comments:

  1. best la cerita nh.. ade sambungan x.. sebab nak tau Betul ke sabun cuci Joy berupaya membasuh pinggan dari Malaysia ke Singapura?

    ReplyDelete
  2. kenapa encik x rply komen saya.. encik x sayang saya ke.. hmmmmmmmmmmmmmm...

    ReplyDelete

Followers