Pesan seorang Guru :

"Jika sekadar sampai pada kulit sahaja tanpa "roh" silat yang sejati ia tidak layak menerima warisan pusaka. Jika diterima juga ia dianggap perampas kerana tidak mempunyai peribadi amanah. Bila sudah ada amanah dan peribadi keimanan yang sejati barulah ia layak menjadi GURU. Jika tidak maka guru itu ibarat kencing berdiri, murid kencing berlari. Pelajar dengan guru demikian bermakna seseorang itu akan menjadi bertambah jahat, bongkak dan sombong. Sebaliknya guru yang sebenar guru (murshid) mempunyai telatah dan peribadi yang tinggi, boleh memimpin ke jalan yang diredhai Allah".

Sunday, January 23, 2011

BUDAYA KELING MEROSAKKAN BUDAYA WARISAN MELAYU (SENI SILAT)

Seni Silat adalah sejenis ilmu membela diri yang diakui umum sebagai hak asli kepunyaan Melayu. Seni silat ini bukan sahaja mengutamakan unsur persilatan malah mementingkan unsur kesenian dan peradaban Melayu sebagai pelengkap yang tidak dapat dipisahkan (Tuan Ismail 1991: 1). Oleh kerana luasnya alam Melayu, maka seni bela diri orang Melayu telah bertaburan di seluruh pelusuk dengan pelbagai keindahan seni dan bentuk dan dikenali dengan pelbagai nama dan panggilan mengikut bahasa dan loghat tempatan.

Melintasi zaman, seni silat Melayu telah banyak berjasa kepada bangsanya dan Tanah Air sendiri. Selain sebagai satu warisan budaya hak Melayu, mengalirkan sifat jati diri, membentuk keperibadian sebenar Melayu, seni silat tercatat juga sebagai benteng mempertahankan Agama, Bangsa dan Tanah Air dari terjajah oleh bangsa asing atau dikuasai oleh fahaman songsang.

Tahun-tahun kebelakangan ini, seni silat telah semakin tercemar dari sudut seni budaya aslinya yang bersifat Melayu sebenar setelah diperkembangankan secara komisal oleh mereka-mereka yang bukan ahli sebenar seni silat. Ada kalanya tercipta pergerakan baru atau buah ke dalam beberapa seni silat yang baru dengan tidak berlandaskan sifat Melayu sebenarnya, kerana terpengaruh dengan seni bela diri dari luar.

Yang menambah kepincangan dalam perkembangan seni silat warisan Melayu ini, apabila perguruan seni ini tidak lagi dipimpin oleh orang Melayu sendiri. Di pimpin oleh guru yang berbangsa Hindu (Islam) yang tidak mengerti atau tidak punya sifat asli Melayu mengalir di dalam tubuhnya.

Biarpun guru tersebut berpakaian baju Melayu, bercapal, bertanjak dan handal dalam seni tersebut, namun darah dan jiwa teras Melayu itu tetap tidak mekar pada sifat dan dalam hatinya. Orang Melayu penuh adab, sopan dan berpikir panjang sebelum melaksanakan sesuatu perkara. Apatah lagi apabila berbicara. Ini dapat dilihat pada guru PSSCM yang bukan berbangsa Melayu apabila terlalu capoi mulutnya mengutuk silat-silat lain dihadapan murid-muridnya sendiri semasa ijazah pengambilan ahli baru.

Sila dengar betul-betul rakaman di bawah.




“belajar dalam kelas latihan, bukan belajar dalam gelanggang, silat cekak tak penah guna perkataan gelanggang sebab gelanggang yang berlatih tu haiwan bukan manusia[minit 3:03]

“tu yang berlatih dalam gelanggang… tu yang jadi kerbau semua tu” [minit 3:30]

“depa laga lepas tu kita tukang tengok, lepas tu sorak…jadi lembu ka? Orang pitih dok laga lembu dan kita dok laga orang” [minit 3:37]

“depa difinasi silat pun tak tau, punya bodoh[minit 4:35]


Inilah maksudnya bahawa bangsa lain tidak akan memahami sebenarnya seni Melayu, maka mana mungkin seorang yang berbangsa lain dapat memimpin seni silat Melayu yang benar-benar asli.

Guru silat cekak yang berbangsa Hindu (Islam) ini tidak dapat memahami seni silat Melayu kerana dia sendiri tidak pernah mempelajari dan fasih akan seni silat Melayu lainnya. Kerana itulah mudah sangat dia mengutuk silat-silat Melayu lainnya dengan panggilan “kerbau”, "Lembu", "Haiwan" dll.

Yang pasti guru silat cekak yang berbangsa Hindu (Islam) ini tidak dilahirkan, tidak membesar dalam berbudaya adab Melayu maka sukar dia memahami seni dan adab orang Melayu.

Yang bertambah pelik telah jadilah guru sebuah persatuan silat Melayu yang nampaknya akan menjahamkan segala seni dan peradaban Melayu yang selama ini disemai oleh guru-guru sebelumnya yang berbangsa Melayu asli dan fasih dalam segala seni dan peradaban Melayu. Guru-guru terdahulu juga berpengelaman dalam pelbagai seni silat dan ilmu orang Melayu, juga telah turut berguru dengan ramai guru-guru Melayu termasuk dalam bidang Agama.

Melihat pada situasi silat cekak bergurukan Hindu (Islam) telah jelas terpancar dan budaya Keling semakin merosakkan budaya Melayu. Tambahan pula isu syahadah turut menjejaskan sebuah persatuan seni silat yang haknya adalah orang Melayu.


Sila lihat rakaman dibawah mengenai syahadah guru itu. PSSCM cuba mempertahankan syahadah yang di bawa oleh guru berbangsa Hindu mereka.


Sama-samalah semua warga Seni Silat Melayu mempertahankan seni budaya warisan bangsa agar tidak hancur peradaban dan seninya kerana kejahilan bangsa lain dalam seni hak asli kepunyaan Melayu.

“Jangan leka membiarkan Bangsa terus terjajah”

“Jangan lalai membiarkan seni menjadi longlai”

“Jangan curang membiarkan Agama dibawa songsang”


[http://suarajagat.wordpress.com/2010/06/10/tazkirah-sj-ucaplah-syahadah-dengan-betul/]


6 comments:

  1. SAYA DENGAN INI MENCABAR .... http://sapahabaq.blogspot.com/2011/01/sapahabaq-saya-dengan-ini-mencabar.html

    ReplyDelete
  2. LAWATAN ISTIMEWA KE LANGKAWI DARI SYARIKAT IMPIAN TRAVEL AND TOURS

    PAKEJ UNTUK ROMBONGAN 30 ORANG KE ATAS HANYA RM170 SEORANG

    * TIKET FERY DARI KUALA PERLIS-LANGKAWI-KUALA PERLIS
    * BUS IN AND OUT DI LANGKAWI
    * PENGINAPAN DI PERSISIRAN PANTAI DAN BERHAMPIRAN DENGAN PANTAI CENANG ATAU PANTAI TENGAH(BILIK FAMILY STANDARD, SATU BILIK 4 ORANG)BILIK SELESA DAN BERHAWA DINGIN.
    * ISLAND TOUR(MELAWAT TEMPAT-TEMPAT YANG TERDAP...AT DIDALAM PULAU LANGKAWI DENGAN MENAIKI BAS YANG TELAH DISEDIAKAN OLEH SAYA).
    * ISLAND HOPPING(LAWATAN KE 3 PULAU YANG BERADA DI LANGKAWI DENGAN MENAIKI SPEED BOOT).

    PAKEJ ISTIMEWA KE PULAU LANGKAWI

    (3 HARI 2 MALAM)

    PAKEJ UNTUK 4 ORANG HANYA RM190 SEORANG

    * KERETA SEWA selama dilangkawi(iswara@ kancil)
    * TRANSFER IN-OUT DARI JATI ATAU AIRPORT
    * PENGINAPAN DI PERSISIRAN PANTAI DAN BERHAMPIRAN DENGAN PANTAI CENANG ATAU PANTAI TENGAH(BILIK FAMILY STANDARD, SATU BILIK 4 ORANG)BILIK SELESA DAN BERHAWA DINGIN.
    * ISLAND HOPPING(LAWATAN KE 3 PULAU YANG BERADA DI LANGKAWI DENGAN MENAIKI SPEED BOOT).

    JIKA ANDA BERMINAT ANDDA BOLEH TERUS HUBUNGI SAYA DI TALIAN

    013-5884088 @ PEJABAT 04-5822058

    ATAU ANDA BOLEH KUNJUNGI BLOG SAYA atau email saya:

    http://impiantraveltoursumrahziarah.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. Pihak Qew Communications Sdn. Bhd. dengan rasa rendah diri menjemput saudari/saudara untuk memeriahkan Acara Prelude International Malay Art and Culture di Muzium Warisan Melayu, UPM, Serdang pada 21 - 23 NOVEMBER 2014. Kehadiran anda amat dihargai.

    ReplyDelete
  4. Subhanallah.. Belajar tinggi-tinggi.. tapi masih lagi pemikirannya cetek.. tuan mungkin masih tidak faham atau tidak mahu faham akan fitrah manusia.. Alhamdu lillah.. alhamdu lillah.. allah beri cukup sempurna kepada kita.. setiap pergerakan kita.. jadi, kenapa pula tidak kita guna?
    Subhanallah.. Dalam setiap ungkapan beliau (guru) tidak pernah beliau menyuarakan atau menyebut nama mana mana seni bela diri lain.. mngkin setiap baris patah perkataan beliau agak kasar.. ini kerana beliau mengikut peredaran zaman.. tuan.. skrg kita sudah berada dalam generasi z.. harap tuan boleh meluas lagi pemikiran tuan..
    sangat jelas disini yang menampakkan diri tuan yg sebenarnya.. beliau adalah guru beliau adalah cikgu.. tidak perlu dipertikai warna kulitnya dari mana asalnya kerana beliau adalah guru.. malah beliau beragama islam.. (masa sekolah dulu takde pulak kita nak bising kakau cikgu tu kulit warna apa asal dari mn) allahuakhbar....

    Tuan.. baca betul-betul.. "Terlajak perahu boleh diundur.. Terlajak kata badan binasa"

    ReplyDelete
  5. Ym Guru utama Psscm walaupun berbeza kulit,tetapi beliau (Guru) Lebih melayu dari dari orang melayu. Encik blogger,kalau x pernah kenal beliau,tahu beliau siapa,jangan buat andaian dan nilai beliau. Terlajak perahu boleh diundur,terlajak bahasa badan binasa.

    ReplyDelete

Followers